Dværghejre 11-6-2020 Hejresøen Vestamager
--------------------------------------------------------------


22-4-2014
Tirsdagsholdet......... saac manglede i dag ellers var der fuld hus.
Tinglev Mose var stedet vi ville besøge i dag, kørte over Ballum enge derned hvor der stadig var 5000 Bramgæs, en Gul Vipstjert rastede som den første i år og en gammel Vandrefalk sad på forlandet.
TINGLEV MOSE som er et af de bedste steder på jorden her myldrede det af liv bla. Løvsanger 18 syngende, Gransanger 8, Blåhals 3 var helt oppe at køre, Traner 5 med Tranedans, Blå Kærhøg 2 hunfarvet, Rørhøg 3 og nævnes skal også 10 Landsvaler nord. Himlen var levende af småfugle som trak nord.
SOMMERFUGLENE var også rigtig vågnet op, Aurora, Citronsommerfugl, Dagpåfugleøje, Grønåret Kålsommerfugl og Lille Kålsommerfugl.
Vi kørte over Nørresø på hjemturen, Her var Mudderkliren ankommet, Gul Vipstjert 2, Sildemåge 300 er mange, Lille Præstekrave 5, Nilgås 3 og Brushane 25.
Møllehus, en Fiskeørn forsøgte sig efter fisk i Vidåen og 4 Rørhøge alle hanner boltrede sig i luften.
På Mellemvej i Farup enge rastede 5 Pomeransfugle....



se 5 foto fra turen herunder, klik på foto for stor str.


4 af 5 Traner i Tinglev Mose
Fiskeørn over Vidåen i Møllehus
Blåhals i modlys Tinglev Mose
Skruptudse i Tinglev Mose
Skruptudse i Tinglev Mose

21-4-2014
heb smsede om jeg ville med på fugletur til Rømø m.m. det ville jeg gerne og var klar kl 0900
Turens target arter var Hvidbrystet Præstekrave på Rømø og Pomeransfugl som var meldt ud fra Farup enge. Pomeransfuglene var på plads på Mellemvej, lidt langt væk stod 7 fugle,
videre over Astrup engsø her rastede årets første Fjordterne. På Ballum enge skulle der kikkes efter Rødhalset Gås her mødte vi Keld Bakken, Henning Simonsen og Chr. A Jensen, vi gik igang alle 5 men desværre uden held. Videre til Rømø hvor der stod 2 Hvidbrystet Præstekrave i de sydlige småsøer ved Lakolk klitsø. Turen gik hjemover Gl. Hviding engsø her kom årets første Bysvale trækkende nord, Hillerup og Vilslev enge Rødstjert 2 og en Blå Kærhøg fouragerede. Sneum digesø hvor en subad. Havørn motionerede de mange forskellige fugle der er dernede lige nu, flot at se den styrtdykke efter bytte som desværre ikke lykkedes for den......



se 3 foto fra turen herunder, klik på foto for stor str.

Subad. Havørn over Sneum digesø
Subad. Havørn over Sneum digesø
Gamle drenge obser efter Rødhalset Gås på Ballum forland. Fra venstre Henning Simonsen, Chr. A. Jensen, Keld Bakken og Henrik Brandt

15-4-2014
Tirsdagstur/Gråspætterne......... saac manglede i dag ellers var der fuld hus.
Turen gik til Skjern enge og Værnengene, hvor der ved Skænken sø sad en helt fantastisk tillidsfuld Blåhals og sang for fuld skrue ud over engene, en Sortrygget Hvid Vipstjert rastede også her imens 4 Rørhøge kredsede over vores hoveder. Vi kørte om på grødeopsamlingspladsen hvor der rastede vildt mange ænder heriblandt 20 Skeænder (syntes der er kommet mange af dem på de forskellige lokaliteter) og en Atlingand han, en Fiskeørn gik nord i lav højde. Værnengene kunne vise Sortklire, Brushane 35 et mylder af Bramgæs og 12 Store Kobbersnepper, dagen var ved at være omme og vi kørte over Sneum Digesø hjem for igen at lede efter den Rødhalsede Gås som stod her i Søndags, fuglen var pist væk. Jeg talte 5 Sorthovedet Måger fra rampen og en Digesvale kom også forbi som den første i år. Jeg fik en snak med norske Eldar Wrånes her som ringmærkede mange måger med farveringe i det sydlige Norge (Vest Agder)



se 7 foto fra turen herunder, klik på foto for stor str.

Meget tillidsfuld Blåhals ved Skænken sø, Skjern enge.
Meget tillidsfuld Blåhals ved Skænken sø, Skjern enge.
Fiskeørn over grødeopsamlingspladsen, Skjern enge.

Brushane på Værnengene.
Skestorke på Værnengene her 3 af en flok på 8.
Skestorke på Værnengene her 6 af en flok på 8.
Skestorke på Værnengene her 5 af en flok på 8.

13-4-2014
Kl. 0843 indløber en sms fra Erik Overlund. En Rødhalset Gås med mange Bramgæs rastende på engene lige nord for Sneum Digesø: Jeg ringer til Erik for at høre nærmere han fortæller at flokken virker rolig selv en mand med en hund kan gå forbi. Jeg kommer derned nu, og på vejen derned ringer Erik og fortæller at en kondiløber havde jaget flokken på vingerne og at de gik ned i Sneum Digesø. Jeg kørte til P pladsen på motortrafikvejen lige ud for søen og skopede flokken igennem, og bang der stod den helt frit ude i vandet.  Jeg var glad, ringede til Erik nu har jeg set den godt sagde han så er vi 2 der har set den. Meldte den ud på Birdcall og fandt fotogrejet frem for at tage et foto selvom jeg har masser af foto af Rødhalset Gås. Men hvor var den henne gåsen, den var pist forsvundet imens jeg
rodede med foto m.m. og i skrivende stund kl 1200 er den stadig ikke fundet, Heb, jfr, bfr, eo leder stadig. Jeg kørte over Novrup grusgrav for at se efter Pungmejsen som jeg stadig mangler i år, og sørme om ikke den var igang med indsamling af redemateriale fra pilebuskene. Lækker fugl års Xset var i hus.


se 2 foto af Pungmejse som indsamler redemateriale i Pilebuskene herunder, klik på foto for stor str.




11-4-2014
Kort tur til Fovrfeldtbækkens udløb ved højvande.
Jeg havde fået et hint om at der skulle stå en ad. Middelhavsmåge dernede, den kunne jeg ikke finde.
Pludselig kom en flok på 7 ænder ind over mågeflokken, og da jeg fik kikkerten på, blev jeg lidt overrasket 7 Atlingænder i én flok det er vildt på disse kanter. Jeg har aldrig set Atlingand i flok før så jeg var en glad mand.....


se 1 video + 4 foto af Atlingand herunder, klik på foto for stor str.












8-4-2014
Tirsdagstur/Gråspætterne


se obs. og 5 foto fra turen herunder, klik på foto for stor str.


Dagens obs.
Stor Tornskade på Langvandvej, Vejers
Stor Tornskade på Langvandvej, Vejers
Sorthalset Lappedykker i Mellemsø én af 15 
Brobyggerne på Fil sø heb og saac på vej tilbage fra Storeholmtårnet, det anbefales med røjsere og godt gående, der er meget mudder og vand deroppe
Brobyggerne på Fil sø heb, svr og saac på vej tilbage fra Storeholmtårnet, det anbefales med røjsere og godt gående, der er meget mudder og vand deroppe


6-4-2014

En idé, det kræver man har hund eller kat. Trim dyrene eller fej gulvet og saml hårene i en kugle og kom det i et net af kyllingetråd eller et brugt net fra mejsekugle, fuglene er vilde med det lige nu hvor der bygges......



4-4-2014
Skulle lige en smut til Guldager Mølledam for at se den Rødhovedet And som har ligget derude i 4 dage, den var på plads længst væk fra P pladsen, og pludselig dukkede et par Atlingænder op inde imellem grenene på de væltede småtræer som hænger ud over søen, utrolig sky og skulkende art som var svær at finde igen selv efter at jeg havde set dem, nyt årsX var hjemme. Vidste at heb manglede den på årslisten så jeg sendte en sms til ham og han var hurtig og fik dem.....
Jeg sendte Rød og Atlingand ud på Birdcall


Fredag 1402 guldager mølledam rødhovedet and med et par atlingænder

Placeret markør
tæt på Esbjerg V, 6710 Esbjerg
http://goo.gl/maps/lm4VA


Per Poulsen (ppo) tlf.26203963




se 3 foto fra turen herunder, klik på foto for stor str.

Atlingand han Guldager Mølledam
Atlingand han og hun Guldager Mølledam
Rødhovedet And han Guldager Mølledam

3-4-2014
SMS fra heb om jeg ville med til Rømø, ja gerne er klar kl 09,00


se obs. 1 video og 6 foto fra turen herunder, klik på foto for stor str.



Det skal naturligvis være 400 Mørkbuget Knortegæs, er rettet i notesbogen.....





Læs om Springhaler her

Bomlærke Juvre på Rømø
Skeand han, Sneum Digesø
Springhaler fra stranden på Rømø
Stor Kobbersneppe et ynglepar
Tornirisk på Rømø årets første
Ringdrossel, nordkrattet Juvre, Rømø. Den første i år.

1-4-2014
Tirsdagstur/Gråspætterne. Overskyet med lidt bidende vind.


se obs. og 2 foto fra turen herunder, klik på foto for stor str.

Dagens obs.

Brunflagermus ved pumpestationen, Nørresø, Møllehus.
Lam født få min. inden billedet er taget, Margrethekogen.

1-4-2014
Jeg kom i Roadrunner med Mellemflagspætten fra Gram